сряда, 2 март 2011 г.

Врати на покаянието - св. Теофан Затворник, том 1

...Свети Димитрий Ростовски казва: "Който е изповядал греховете си на пълно, без да скрие нещо, който скърби заради тях, плаче и се разкайва, който има воля и твърдо намерение повече да не се връща към греха, а се пази от всеки грях, който се е потрудил чрез пост, молитва и други подвизи на благочестието да умилостиви Господа, който се е примирил с всички и с никого не е във вражда, той е готов достойно "да яде от хляба и да пие от чашата""...
...Нашето тяло трябва да бъде хранено. Органите на храненето са устата, гърлото и стомахът. Страстите, които нападат върху тая част, са: лакомията и пиянството. Средствата за защита на тая част са: въздържание и пост.
Нашето тяло осезава. Органите на сетивността са нервите със сетивата. Страстите, които нападат върху тая част, са много. Всяко сетиво има свое изкушение... Обща за всички е страстта към приятно раздразване на сетивата, или към чувствените удоволствия. Според светите отци, тази част трябва да се защити с т. нар. опазване на сетивата, особено на зрението и слуха, от всички съблазнителни впечатления, преди всичко чрез уединяване и избягване на срещи със съблазнителни предмети, порочни лица и места.
Тялото притежава движение. Органите на тази дейност са мускулите с ръцете и нозете. Страстите, които нападат върху тая част, са, от една страна, леността и сънливостта, а от друга - лекомислие, прекалена подвижност, страст към игрите и забавленията, неприличните танци, кавгите и побоищата. Средствата, с които трябва да се защитава тази част, са труд, поклони в определено време на деня, чинна правилност на движенията.
Тялото има език - орган на говора. Страстите, които го нападат, са: празнословие, сквернословие, осъждане, безсмислени спорове, кощунство. Средството, с което трябва да го защитим, е благоразумното мълчание.
... Съвкупността от тези средства се нарича от светите отци телесни подвизи...
...Да преминем към душата. Тук на първо място са въображението с паметта... Страстите, които смущават тая способност, са: мечтателност, расеяност или разпиляване на ума, фантазьорство - разпалвани чрез четене на безнравствени романи и празни разговори. Средството против тях е вниманието, или трезвостта и бодростта на духа.
След въображението следва разсъдъкът с разума, чиято работа е да разпознават всичко. Враговете, които действат върху тях неблагоприятно, са: празното любопитство, безогледното съмнение, гордостта, доверие само в себе си, немотивирана упоритост в мнението, липса на убеждения. Средствата за тяхна защита са: четене на Словото Божие и творенията на светите отци, разговори с опитни хора в духовния живот, собствено разсъждение в послушание на гласа на светата Църква.
Наред с разсъдъка стои волята - деятелната способност на желанията и начинанията. Страстите, които я измъчват, са: суетното многогрижие, груб егоизъм, своенравие, неподчинение, дързост и волност. Средство против тях е всестранното и разумно послушание, подчинение на законния ред - житейски, граждански, църковен и на този, посочен от духовния отец.
По-нататък в тоя ред стои вкусът - способност към естетически удоволствия. Страстите, които го овладяват, са: увлечение в модност, страст към контене, страст към увеселения, балове и танци. Средствата за негова защита са: сериозна музика, живопис, духовно пение, иконопис, посещение на музеи и храмове, които представляват пълно удовлетворение на потребностите на неразвратения вкус.
...Съвкупостта от тия средства съставлява кръга на духовните подвизи, чрез които ние прославяме Бога и в душите си...
Накрая, по-горе от душата е духът - сила, насочена към Бога и духовните неща. Враговете тук са: неверие, забравяне на Бога, безстрашие, изгаряне на съвестта, омраза към духовните неща, отчаяние. Средствата против тях са: вяра и предана любов към Бога, оживени от надежда и подтикващи към истински духовен живот, непрестанно насочване на ума и сърцето към Бога в топла и сърдечна молитва.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Цитирани заглавия

  • "Видението на св. Григорий за митарствата на преп. Теодора"
  • "Врати на покаянието" творения том 1 - св. Теофан Затворник
  • "Вяра, надежда, любов" макариоп. еп. д-р Николай, архим. д-р. Серафим
  • "Добротолюбие", том 1
  • "Добротолюбие", том 5
  • "Лествица", св. Йоан Лествичник
  • "Назидавайки с любов", том 3, св. Теофан Затворник
  • "Нашата молитва" - архим. Серафим Алексиев
  • "Покаяние и изповед" сл. митр. Йоаникий
  • "Поучения на преподобния Серафим Саровски"
  • "Православният път към спасението и източните и окултните мистически учения" йерей Владимир Елисеев
  • "Простите истини на сърцето" творения том 2 - св. Теофан Затворник
  • "Страстите и борбата с тях" св. Теофан Затворник
  • "Училище за благочестие" том 1
  • "Църковни слова" авва Доротей

Търсене в този блог

Последователи